Tjäna pengar på Adsense – Rätt optimering (Del 2)

Detta är del 2 av min samlingsartikel ”Tjäna pengar på Adsense” som kommer att handla om hur man optimerar Adsense på ”rätt” sätt. Läs del  1 om du vill läsa om hur man väljer rätt nisch.

Till och börja med vill jag säga att det som skrivs här är baserat på mina egna erfarenheter. Det som fungerar för mig behöver inte fungera för dig.

När du ska lägga in Adsense på en webbplats så kan det vara extremt lönsamt att faktiskt ge det lite fundering och eftertanke.

Det finns två olika sätt att dra in bra med pengar på en annons. Oftast brukar bara ett av dessa sätt fungera på en och samma webbplats. Hur du väljer rätt beror främst på vad ditt nisch har för utbud av annonsörer. Kolla upp annonsörer i ditt nisch genom att 1) söka på ditt nyckelord och se vilka som dyker upp i sponsrade annonser, 2) gå in på webbplatser som är uppbyggda kring ditt nisch och se annonserna.

Få besökaren att tro att annonsen är en del av sidans innehåll

När du har en Adsense-annons som bländar in på sidan bra så kan du få besökaren att tro att det faktiskt är en del av sidans innehåll. Detta fungerar när besökarens syfte är att hitta intern information om ett specifikt ämne. Om du har en hemsida om att tjäna pengar, och det dyker upp en annons som har rubriken ”Tjäna pengar på Adsense” så är det stor chans att besökaren klickar på den.

När du vill få besökaren att tro att annonsen är en del av sidans innehåll så är det viktigt att den är rätt designad. I titel ska du använda de färger som används mest på sidan. Dessutom ska du inte ha några ramar och bakgrunden ska vara transparent.

Ett exempel på att visa mer information: http://chefskap.se/forpliktelser-som-chef/

Få annonsen att sticka ut

Denna metod innebär att du vill visa tydligt för besökaren att annonsen inte är en del av sidans innehåll. Det fungerar när besökaren är och letar efter extern information så som leverantörer och företag. Ett bra exempel på detta är webbplatser som främst bygger på recensioner, jämförelser och information om olika leverantörer och företag inom branschen.

För att få en annons att sticka ut så måste du se till att den inte kan misstas med sidans innehåll. Ett par tips är att ändra titelfärgen till något annat än färgen du har på dina länkar samt eventuellt ha en ram på annonsen. Lägg inte heller in annonserna inpackat i innehållet, utan försök begränsa annonsen till sidans utkanter.

Exempel på att visa leverantörer: http://ögon-laser.se/

Read More

Tjäna pengar på Adsense – Välj nisch (Del 1)

Adsense, ett annonsnätverk utvecklat av Google, (Google Adsense), är ett mycket lätt sätt att komma igång och tjäna pengar på internet förutsatt att man har hemsidor att lägga ut annonserna på.

Det här kommer vara en genomgående guide för dig som vill tjäna pengar på Adsense. Om du redan har en webbplats där du vill lägga upp Adsense, gå vidare till del 2.

Skapa en webbplats är det första och viktigaste steget för att kunna tjäna pengar på Adsense. Det är också det svåraste steget och kommer att kräva att hjärnan får jobba lite.

Frågar du måste svara när du ska skapa en hemsida är bl.a:

Vad ska min hemsida handla om? Du ska hitta ett så kallat nisch som du bygger din hemsida kring. Exempel på nisch kan vara hundtillbehör, yogamattor eller dedikerade servrar. Med andra ord, det kan vara vad som helst.

Saker man ska ha i åtanke när man bestämmer sig för vilket nisch hemsidan ska handla om är hur pass stor konkurrensutsatt det är samt hur hög CPC (Cost-Per-Click) annonserna kommer få.

Kolla upp konkurrensen

(Ta med en nypa salt)

Google på ”hundtillbehör”, med citatteckena. Kolla hur många resultat du får fram. På just denna term är det: Ungefär 193 resultat. Det är ganska mycket och dina förutsättning för att synas på topp 5 är små på detta ord. Om du istället väljer ett mer nischat sökord, som ””hundtillbehör på nätet” så blir det genast otroligt mycket lättare att synas då det bara finns 753 resultat på denna sökterm.

Har ett sökord mer än 50 000 resultat så brukar det generellt vara svårt att synas på det sökordet.

Att kolla konkurrensen på ett sökord på detta sätt ger dig bara ett hum om hur många andra som har hemsidor om samma sak och är alltså inte något man ska haka upp sig vid för mycket.

Hitta ett lönsamt nisch med hög CPC

Att hitta ett lönsamt nisch är inte något enkelt. Det gäller att göra research och ha en aning tur om man ska hitta ett nisch som betalar bra och har låg konkurrens.

För att hitta information om olika sökord så kan du använda dig av Google Keyword Tool.

  • Skriv in ett sökord och klicka sök.
  • Klicka på ”Kolumner”. Kryssa i boxen: ”Beräknad genomsnittlig CPC”.
  • Leta efter nischen som har många sökord med över 10 kr i genomsnittlig CPC.
  • Gå även efter hur stor sökvolymen är. Det ser du under ”Sökningar per månad lokalt”.

Sätt igång

Nu har du förhoppningsvis hittat sökord som du vill bygga upp din hemsida kring. Nu är det dags att sätta igång. Köp ett domännamn, skapa hemsidan, skriv texter osv. Kom ihåg att använda ditt sökord mycket i texter och rubriker.

Jag kommer inte gå in på hur du går tillväga för att skapa en hemsida. Läs mer om hur du gör en egen hemsida på skapahemsida.nu.

Read More