Tjäna pengar på Adsense – Rätt optimering (Del 2)

Detta är del 2 av min samlingsartikel ”Tjäna pengar på Adsense” som kommer att handla om hur man optimerar Adsense på ”rätt” sätt. Läs del  1 om du vill läsa om hur man väljer rätt nisch.

Till och börja med vill jag säga att det som skrivs här är baserat på mina egna erfarenheter. Det som fungerar för mig behöver inte fungera för dig.

När du ska lägga in Adsense på en webbplats så kan det vara extremt lönsamt att faktiskt ge det lite fundering och eftertanke.

Det finns två olika sätt att dra in bra med pengar på en annons. Oftast brukar bara ett av dessa sätt fungera på en och samma webbplats. Hur du väljer rätt beror främst på vad ditt nisch har för utbud av annonsörer. Kolla upp annonsörer i ditt nisch genom att 1) söka på ditt nyckelord och se vilka som dyker upp i sponsrade annonser, 2) gå in på webbplatser som är uppbyggda kring ditt nisch och se annonserna.

Få besökaren att tro att annonsen är en del av sidans innehåll

När du har en Adsense-annons som bländar in på sidan bra så kan du få besökaren att tro att det faktiskt är en del av sidans innehåll. Detta fungerar när besökarens syfte är att hitta intern information om ett specifikt ämne. Om du har en hemsida om att tjäna pengar, och det dyker upp en annons som har rubriken ”Tjäna pengar på Adsense” så är det stor chans att besökaren klickar på den.

När du vill få besökaren att tro att annonsen är en del av sidans innehåll så är det viktigt att den är rätt designad. I titel ska du använda de färger som används mest på sidan. Dessutom ska du inte ha några ramar och bakgrunden ska vara transparent.

Ett exempel på att visa mer information: http://chefskap.se/forpliktelser-som-chef/

Få annonsen att sticka ut

Denna metod innebär att du vill visa tydligt för besökaren att annonsen inte är en del av sidans innehåll. Det fungerar när besökaren är och letar efter extern information så som leverantörer och företag. Ett bra exempel på detta är webbplatser som främst bygger på recensioner, jämförelser och information om olika leverantörer och företag inom branschen.

För att få en annons att sticka ut så måste du se till att den inte kan misstas med sidans innehåll. Ett par tips är att ändra titelfärgen till något annat än färgen du har på dina länkar samt eventuellt ha en ram på annonsen. Lägg inte heller in annonserna inpackat i innehållet, utan försök begränsa annonsen till sidans utkanter.

Exempel på att visa leverantörer: http://ögon-laser.se/

Read More